Monday, 1 October 2012

Misteri Sultan Azlan Shah (13)

Kami meminta maaf kerana tidak menegmaskini laman ini sejak beberapa hari lepas. Ini berlaku kerana kesibukan menganjurkan pertemuan diantara para bloggers untuk bersama-sama bersatu untuk memperkatakan yang hak.

Pertemuan ini juga menemukan beberapa watak-watak penting dalam siri ini dimana buat pertama kalinya, Tengku Amran di pertemukan secara terbuka.

Selain Tengku Amran, seorang lagi waris Kesultanan Perak juga turut serta untuk bersama-sama merungkai persoalan dan keraguan yang mungkin timbul. Beliau adalah YAM Raja Sharuzzaman Idris Shah, anak kepada Almarhum Sultan Idris Shah.

Bukan setakat dokumen-dokumen yang perlu diteliti, malah dalam majlis ini juga, Tengku Amran telah menunjukkan keris "Taming Sari" yang dikatakan milik mereka yang benar-benar waris kesultanan Perak.


Duduk dari kiri. Raja Shahruzzaman. S.H. AlAttas dan Tengku Amran. S.H AlAttas sedang mencabut keris Taming Sari.

Keris Taming Sari yang didakwa oleh Tengku Amran. 

9 comments:

  1. Salam tuan...
    menarik cerita-cerita kat sini....best!!
    tp yang taming sari ni...sy musykil sikit,sepanjang dlm sy bermain2 dgn dunia keris..dari melihat pamor dan gayanya, seakan baru pembuatannya...100thn ke bawah...maaf sangat..wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga menyokong kenyataan tuan, ini kerana :

      - Adunan kelihatan tiris tidak seperti berumur 500tahun. Bagi keris yang dimasukkan besi waja, kualiti waja yang sekata dan tidak putus di mana-mana bahagian mata. Inikan pula keris taming sari yang terkenal dengan campuran besinya serta pembuatannya yg agak rapi.

      - Rasa Gagah, Rasa kesedapan dan keserasian bila dipandang seakan tiada. Kerana keris bukan direka tetapi diilham dari rasa.keris hulubalang digenggam membela daulat.

      Ianya sangat berbeza dengan keris taming sari yang dipegang oleh sultan azlan shah. Ianya kelihatan sangat gah dan mempunyai aura dan naluri yang kuat mengatakan ianya keris yang hebat walau kita hanya melihat melalui gambar.

      allahualam..

      Delete
  2. Salam tuan...
    sedangkan waris sebenar pun tak nak mengaku ,takkan dengan hanya sebilah keris yg mcm tu pun pak cik tu ada hajat nak mengaku pewaris kesultanan perak..saya bukan nak biadap tapi saya rasa lebih baik suruh pak cik tu diam aja dari mengaku pekara yg bukan hak utk dirinya...

    ReplyDelete
  3. Kenapa perlu kita `percaya' kat keris ini. Bukakah kita orang Islam wajib beritikad dan percaya kat ALLAH sahaja dan pesuruhnya Nabi Muhammad. A`nuzubillah.

    ReplyDelete
  4. Saya telah membaca Hikayat Hang Tuah berkali kali sejak zaman sekolah menengah tahun 70 an. Gambaran yang saya dapat bayangkan ialah keris Taming Sari bukan calang calang keris. Bukan berniat kurang ajar, tapi sejujurnya saya tidak dapat melihat 'aura' keris diatas sebagai sebilah keris yang mempunyai hikmat kesaktian...janggal membayangkan Hang Tuah mengunakan keris 'ketot' ini dalam beberapa pertempuran epiknya..

    ReplyDelete

  5. UMNO dan BN sudah memerintah Terengganu hampir 50 tahun..... Tapi Kenapa Pemuda UMNO, Puteri UMNO, Wanita UMNO dan Pemimpin2 UMNO Terengganu tetap memilih jadi bodoh?

    2013 - Tahun Paling Malang Rakyat Terengganu........ Lihat sendiri bukti kalau tak percaya...

    ~ BUKTI 1 ~

    ~ BUKTI 2 ~

    ~ BUKTI 3 ~

    ~ BUKTI 4 ~


    Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang berkurang. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul.. ( Buktikan kalau saya bercakap bohong)

    Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

    Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR....

    ~ (( Budaya Samseng )) - Ahli2 Mahu Lari Dari UMNO ~

    Biarkan UMNO bersendirian... Mereka tidak mahu bersatu, kita boleh bersatu sesama kita... Mereka pentingkan perpecahan... Biarkan mereka... Mereka lebih mengutamakan keganasan untuk mengekalkan kuasa... Biarkan mereka..... Mereka hanya mahu jadi samseng... Biarkan mereka samseng selamanya....

    Biarkan pemimpin2 UMNO memperbodohkan ahli2 mereka selamanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CES???AMBIL KESEMPATAN LA PULAK,..ORANG BERCERITA BAB KERIS DIA KONER TANG KE LAIN,..BENGONG KE APA,..

      Delete
  6. mereka dalam gambar tu semua nya muka katun. koboi tua tu lagi lah pulak. umur dah larut senja pun masih nak main keris....mengong.

    ReplyDelete
  7. tengok batu cincin dia . batu hikmat ke tu. besor nya mesti power kan

    ReplyDelete